Met ademhalingsoefening voor meer rust, vertrouwen en herstel.

Laat stress, vermoeidheid, de gevolgen van ziekte of gebeurtenissen wegsmelten en kom even bij.

Iedereen weet het. Hoe meer we ontspannen, des te beter vangt ons lichaam ziekte, drukte of tegenslag op.  Of het nu gaat om een lelijk virus in de longen, hoge  werkdruk, veel verantwoordelijkheid, zorgelijke gedachten of samenloop van omstandigheden zoals verhuizen, nieuwe baan, verlies en rouw……. Als je ontspannen blijft kom je er makkelijker doorheen.

Echter, in de praktijk gebeurt vaak het tegendeel. Het lichaam reageert met stress. De angst dat het misschien niet goed komt geeft spanning en maakt vermoeid. Bovendien schiet met stress in het lijf de ademhaling per direct omhoog. Hoewel dit aanvankelijk prima en natuurlijk is, zijn deze reacties op de lange duur niet bevorderlijk voor je gezondheid en herstel.

Hoe meer zorgen en spanning, des te minder kans op een organisch herstel van ziekte, klachten of ernstige vermoeidheid.

Spanning en adem

Bijna iedereen heeft met stress te maken, waardoor dan ook. Is het niet van jezelf, dan komt de spanning wel binnen via anderen of de omgeving. En als stress, angst of spanning vat op je krijgen, dan uit zich dat onmiddellijk in de ademhaling. Misschien herken je het zelfs wel, dat je opeens opmerkt dat hoger en sneller gaat ademen, benauwdheid voelt of ’s avonds in bed ligt te zuchten.

Hart onder de riem

Als anderen druk zijn, een conflict doormaken of in een bedreigende situatie verkeren, dan zeggen we bijvoorbeeld: “probeer maar te ontspannen”, “blijf doorademen” of “laat het maar los”. Want we weten maar al te goed dat een relaxte houding dergelijke processen positief beïnvloeden. Maar, hoe bemoedigend deze opmerkingen ook zijn bedoeld, hoe doe je dat? Hoe laat je op zo’n moment spanning los? Doorademen werkt averechts als je het in de borst doet en ontspannen wordt lastig als je niet weet hoe. Met stress kom je namelijk in een andere staat van zijn. De spanning verandert je. Je bent niet meer helemaal jezelf en gaat je ook anders gedragen.

Stress verandert jou en je gedrag

Wat doet stress met je?

Stress doe je. Net zoals je ontspanning doet. In stressvolle situaties span je de spieren steviger aan, praat je sneller, doorvoel je minder, loop je harder, creëer je gejaagde, zorgelijke of dwingende gedachten die zeggen dat er van alles moet gebeuren. Je hebt oog voor wat niet goed gaat of kan gaan. Bovendien adem je hoog (in de borst) of wat aan de snelle kant via de buik (het middenrif).

Wat doet ontspanning met je?

Als je ontspannen bent loop je waarschijnlijk wat langzamer, zit je soms stil en doe je even niets, je geniet,  glimlacht en maakt lol. Je maakt naast de serieuze dingen ook tijd voor gezond eten, gezelligheid en lekker wandelen of sporten. Je hebt oog voor dingen die goed gaan. Je ademt bij voorkeur zoals je op het strand ligt, langzaam en laag in de onderbuik, tot in je basis

Je ademhaling reageert op je totale situatie.  Verander jij de ademhaling, dan beïnvloed je de totale situatie

Wat doet de adembeweging met je?

Jouw gemoedstoestand beïnvloedt de adembeweging en vice versa. De ademhaling doet ook iets met jou.

Een snelle borst of buikademhaling leidt tot stress. Een langzame ademhaling die voelbaar is tot in het bekken zorgt voor rust, helderheid en ontspanning. Door de adembeweging helemaal naar beneden te brengen doorbreek je spanning. Je komt je tot jezelf en ervaart weer rust, stilte en vertrouwen.

Stel je voor

Stel je voor dat je Spaans benauwd wordt. Of dat nou komt door een infectie in de longen of dat je overvallen wordt door angst of een heftige hyperventilatie aanval, het is vreselijk eng en lijkt onhoudbaar. Kun jij echter  jezelf, ook op zo’n moment, volledig tot rust brengen, dan geef je jezelf en je lichaam de ruimte om er op natuurlijke wijze bovenop te komen. 

Wordt adem-virtuoos. Til jezelf naar een hoger plan

Spelen!

Als jij in staat bent om te spelen met je ademhaling, dan krijg je meer grip op je gemoedstoestand en je energieniveau. Je ademhaling is dan een effectief instrument om te ontspannen en dicht bij jezelf te blijven. Door het (hernieuwde) contact met je onderbuik versterkt je intuïtie en kan je ontspannen blijven onder moeilijke omstandigheden. Dit komt je gezondheid ten goede. Je blijft beter in balans en stimuleert en passant je herstellende vermogen.

De Methode beter ademen® is gericht op deze ontspanning en het versterken van je natuurlijke talenten en kracht. 

De borstinhalering is een stressmaker. Goed om flink te pieken en presteren.

Maar een adembeweging die tot in je billen reikt,  tilt jouw hele wezen naar een hoger plan

PODCAST

Ademhalingsoefening: Start met met laag ademen 

Je moet ergens beginnen. Daarom nodig ik je uit te starten via de Podcast hieronder. Via de link neem ik je 10 minuten mee om je adem helemaal omlaag te brengen en te houden. Het helpt je om benauwdheid te voorkomen en de borstinhalering af te leren. Je begint hierdoor waarschijnlijk al wat te ontspannen. Adem haal je namelijk niet, adem is er. 

LINK NAAR ADEMOEFENING – START MET LAAG ADEMEN

X
X