Stadkamer Zwolle, 5 februari 2018

Volle bak in de Stadkamer. Een samenvatting.

Daar zitten we, met ruim 70 mensen die nieuwsgierig zijn naar hoe je nachtrust kan verbeteren. Of hoe je meer uitgerust kunt ontwaken. Het is opmerkelijk hoe velen kampen met slaapproblemen.

PATRONEN

Slapen gaat over vaste patronen. Dat blijkt bij iedereen met een slaap-vraag. Het zijn ingesleten structuren die je lichaam vanzelf herhaalt. Slecht slapen is ooit ontstaan en onbewust recreëer je het elke nacht opnieuw. De nacht is daarbij een afspiegeling van je dag. Want is je dag uit balans, dan is je nacht dat ook.

Je kunt slecht slapen indelen in categorieën:

  • Slecht inslapen door onrust in lijf, gevoel of gedachten
  • Slecht doorslapen door onrust in lijf, gevoel of gedachten
  • Lang slapen, toch moe opstaan
  • Vaak wakker en ook weer inslapen (licht slapen of wc)

De onrust tijdens het wakker liggen bestaat doorgaans uit:

  • fysieke pijn of onrustig lichaam
  • nare gevoelens (bijvoorbeeld angst, onveiligheid, doe ik het wel goed?)
  • malende gedachten over jezelf, je bezigheden of je omgeving (kinderen), meestal negatief maar soms ook positief
  • negatieve perceptie (interpretatie) over wat er gebeurt

 

DE NACHT SPIEGELT JE DAG

Wat ’s nachts gebeurt is een gevolg van wat er overdag speelt. Een paar voorbeelden:

  • Raas je overdag door in mentale bezigheden, dan doe je dat ’s nachts ook. Je systeem is dan te alert om tot diepe ontspanning te komen.
  • Onderdruk je overdag je gevoelens, dan komen ze ’s nachts naar buiten.
  • Beweeg je overdag weinig intensief, dan lig je ‘s nachts te woelen om de fysieke energie alsnog kwijt te raken.
  • Sport je overdag als een dolle (om je onrust bewust of onbewust te temperen), dan komen de emoties er ’s nachts uit als onrust, angst of gepieker.
  • Slaap je 10 uur en ben je nog steeds moe, dan heb je overdag de oorzaak van je gebrek aan levensenergie nog niet aangepakt.
  • Neig je overdag naar negatief denken, dan interpreteer je een wc bezoek met “bah, weer wakker” ( ipv mmm lekker, ik mag nog even lekker liggen)

 

UIT BALANS

Slecht slapen betekent dat je uit balans bent. Dit behelst eigenlijk niets anders dan dat je denken, voelen en doen onevenwichtig inzet. Meestal komt dat neer op veel denken en rationeel bezig zijn waarmee je onbewust je emoties onderdrukt. Hierdoor beperk je je echte inspiratie, passie, voldoening en plezier. Je stapt (onbewust) in de controle om je emoties niet te voelen.

DE WERKELIJKE OORZAAK ZIT IN JE ONDERBEWUSTE

Want waarom hol je door? Waarom bezig blijven terwijl je ook even zou kunnen genieten? Even stilstaan betekent meer voelen. En dat is lastig, want wat kom je dan tegen? Onzekerheid? Angst dat het niet goed komt, dat je de boot mist of kritiek krijgt? Hollen en doorgaan lost je onrust schijnbaar op, maar zodra je onderbewuste wat meer ruimte krijgt – ’s nachts dus – speelt het op.

Dus:

Breng je hoofd tot rust, geef je emoties de ruimte en gebruik je lijf evenredig intensief als denken en voelen. Want dan komt er ruimte voor innerlijke rust, ontspanning, verbinding en wie jij werkelijk bent. En…… voor een heerlijke nachtrust.

HOE DOORBREEK JE HET PATROON?

De oplossing is drieledig. De volgorde maakt niet uit.

1. Gebruik drie effectieve ademoefeningen om jezelf fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel te voeden

De 1e om de regie over jezelf terug te nemen en bij je hogere weten te komen

De 2e om het oude los te laten en ruimte te maken voor het nieuwe

De 3e om direct al lekker te slapen

De methode Beter ademen® leert jou dit. Na de basistraining van één dag ben je in staat jezelf tot rust te brengen en krijg je weer meer regie over je leven. Je leest meer en kunt je opgeven via de agenda

2. Creëer een nieuw leef- en slaappatroon via “Perfect slapen in 7 stappen”

In dit boek geeft William van der Klaauw een mooi, praktisch overzicht van wat je overdag en ‘s avonds moet doen (en laten) om ‘s nachts te slapen. Je leest bijvoorbeeld waarom je niet moet snoozen, welke snacks slaapverwekkend zijn, hoe heilzaam het mineraal magnesium is, de rol van licht en buitenlucht en hoe je een nieuw ritme creëert. Je bestelt het via slaapwijzer.net (€ 37,50)

3. Ga aan de slag met je onderbewuste

Als het patroon veranderen moeilijk is, je nachtrust niet herstelt of jij energieker en gelukkiger wilt voelen, dan hik je aan tegen iets dat dwarsligt vanuit je onderbewuste. Maak dan gerust een afspraak voor een gratis intake. We kijken samen waar de oorzaak zit en hoe je het oplost. Met dat diepere inzicht kun jij zelfstandig of met mijn hulp concreet aan de slag.

TOT SLOT:

Trek je eigen conclusie over waar bij jou de angel zit. Neem een besluit en ga over tot actie. Want elke verandering begint met de eerste stap.

Heb je vragen, wil je meer weten? Laat het me weten onder aan dit blog. Ik help je graag verder.

X
X