Lezing migraine en stresshoofdpijn verhelpen
Stadkamer, 6 maart 2018

Migraine en stresshoofdpijn. Meer vrouwen dan mannen leiden er aan. Dat bleek dinsdagavond uit de samenstelling van dit betrokken en open gezelschap. Meer dan dertig ervaringsdeskundigen die zelf maar al te goed wisten dat deze ernstige hoofdpijnen niet alleen een fysieke oorzaak hebben.

Meteen naar de kern
We waren het er gauw over eens dat Migraine en stresshoofdpijn te maken heeft met het overschrijden van je eigen grenzen. Perfectionisme, de lat hoog leggen, zorgelijkheid, ontregelde slaap-, eet of hormoon-ritmes liggen hier aan te grondslag. In de praktijk komt het er vaak op neer dat je anderen, je werk of je taken voor jezelf laat gaan. Hiermee werd meteen de kern benoemd. Maar de oplossing helaas nog niet gevonden.

Overprikkeld
Door de verantwoordelijkheden die je op je neemt (en niet altijd op jouw schouders hoeven rusten), sta je vaak op scherp. Je spoort op wat je omgeving nodig heeft, wat anderen vragen of hoe je een toen kunt halen voor het project waar je aan werkt. Daardoor wordt je brein steeds geactiveerd en raakt overprikkeld. De overprikkeling ontstaat dus door het overschrijden van je eigen grenzen ten aanzien van je belastbaarheid en energiebalans. De patronen zijn herkenbaar:

  • Je vindt geven makkelijker dan ontvangen
  • Je bent liever met anderen bezig dan met jezelf
  • Je maakt je zorgen om anderen en met jou komt het wel goed
  • Je zorgt liever voor de ander dan voor jezelf
  • Je volbrengt liever eerst je taken en rust dan pas uit
  • Je bent liever ergens mee bezig dan dat je stilzit

Kortom
Je bent nogal gevoelig en weet (intuïtief) wat anderen nodig hebben of wat er van je verwacht wordt. Je legt de lat hoog want je wilt het graag erg goed doen. Je gaat door tot je overprikkeld raakt en zo veel hoofdpijn krijgt dat zelfs jij moet stoppen…

Waarschuwingen vooraf
Voordat ernstige hoofdpijn zich toont, geeft het lichaam geruime tijd voor de hoofdpijn komt (lichte) signalen af die vertellen dat je overprikkeld raakt. Je ervaart bijvoorbeeld;

  • Irritatie
  • Onrust in het hoofd of lijf
  • Het gevoel nog veel te moeten
  • Moeheid
  • Andere ademhaling
  • Mindere concentratie
  • Weinig kunnen hebben
  • Behoefte aan suiker
  • Gejaagd gevoel

Als je dergelijke signalen niet waarneemt, wil dat nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Misschien merk je ze niet op. De eerste waarschuwingen vragen namelijk om rust te nemen en afstand van waar je mee bezig bent. Maar ben jij bereid deze wijsheid van je lichaam ook op te volgen? Ben jij bijvoorbeeld bereid het probleem van de ander bij de ander te laten? Durf je vroegtijdig te stoppen met een taak als je moe bent? Of ga jij in plaats daarvan stug door tot het af is? Als jij leidt aan Migraine of stresshoofdpijn dan vind je het vaak lastig om nee te zeggen, verantwoordelijkheden te delen of je werkzaamheden te onderbreken voor rust.

Grenzen overschrijden
Waarom is het zo moeilijk je grenzen te bewaken? Waarom ga je door tot je ernstig overprikkeld bent? Het antwoord op deze vraag is cruciaal voor het oplossen van Migraine en stresshoofdpijn en ligt in de Psyche.

Psychisch verband
De fysieke overprikkeling houdt verband met mentaal-emotionele aspecten. Daarin kun je vier lagen van oorzaak en gevolg onderscheiden:

  • Aanleiding – gedrag

Je vertoont een bepaald gedrag. Je bent veel bezig met anderen. Je maakt je zorgen. Pleasen. Zorgen voor. Jij fixt het wel even.

  • Oorzaak – waarom vertoon je dat gedrag?

Door hoge cijfers te halen waardeer je jezelf. Door te pleasen, voor anderen te zorgen voel je je goed. Gewaardeerd. Door de lat hoog te leggen en alles extra goed te doen krijg je zelfvertrouwen. Door veel verantwoordelijkheid te nemen geef je betekenis aan jezelf en voel je je geliefd. Onmisbaar. Veiliger.

  • Bron- waarom wil je gewaardeerd worden?

Diep vanbinnen schuilt er een vraag in je. Ben ik wel goed genoeg? Doe ik het goed genoeg? Doe ik er überhaupt wel toe? Houden ze van me? Mag ik wel blijven? Houd ik mijn inkomen? Wat is mijn waarde? Wie ben ik?

  • Wortel – ooit heb je ervaringen opgedaan waarin jij tekort werd gedaan.

Situaties in het verleden. Waarschijnlijk al in je vroege jeugd. Je werd bijvoorbeeld gepest. Gekleineerd. Niet geloofd, niet vertrouwd, niet serieus genomen. Niet onvoorwaardelijk geliefd. Noch geknuffeld. Je kreeg straf. Haalde te lage cijfers. Werd geïntimideerd. Móést dingen doen. De situatie thuis maakte dat jij als jong kind al ging zorgen. Je ving je broertje of zusje op. Je troostte je vader of beschermde je moeder. Je bemiddelde in ruzies. Er overleed een dierbare. Je moest stil zijn. Te veel om op te noemen. Legioenen mogelijkheden die verborgen kunnen liggen in jouw onderbewuste. Ook als je denkt dat jij hier niet mee te maken had. Het kunnen gewone levenssituaties zijn die jou hebben getekend en op dit moment tot overprikkeling van je hersenen leiden…

Vind de oplossingen

Gebruik je gevoeligheid

Iedereen met Migraine en stresshoofdpijn is gevoelig. Je bent een sensitief persoon en dat is een gave en talent. Laat die gave jou niet het leven zuur maken. Maar gebruik hem en kom weer in de flow!

Trouw aan je lichaam

Wordt je meer bewust van je lichaam en durf de vroege, kleine waarschuwingen op te volgen. Heb het lef om jezelf voor te laten gaan. Net zoals in het vliegtuig: zet eerst je eigen zuurstofmasker zodat je betrouwbaar en sterk genoeg bent om anderen te helpen.

Zelfonderzoek

Duik in je eigen psyche. Spoor aan de hand van de vier levels op (Aanleiding, oorzaak, bron en wortel) wanneer en waarom jij je eigen grenzen overschrijdt en overprikkeld raakt. Elk mens is uniek met een eigen verhaal. Vind uit hoe het bij jou precies in elkaar zit. Maak nieuwe keuzes  Verander je gedrag. Maak nieuwe keuzes. Durf jezelf soms voorrang te geven. Zet jezelf in het zonnetje om wie je bent en niet alleen om wat je doet of presteert.

Zelfwaardering

Waardeer jezelf zoals je je dierbaren waardeert en liefhebt. Geef jezelf al die goedheid die je ook aan anderen geeft.

Laat je helpen

Kom je er niet uit? Vraag hulp. Weet mij, Marleen, te vinden of zoek andere experts die jou helpen traceren wat onder jouw hoofdpijn ligt. Schouw in je onderbewuste en transformeer ook dáár (juist dáár) de bottleneck in vrijheid en eigenwaarde. Het is even puzzelen, maar heus de moeite waard. Misschien wil je meteen beginnen. Dat kan Gebruik daarvoor onderstaande oefeningen.

Oefeningen

  • Houd eens gedurende een maand een dagboekje bij waarin je ’s avonds opschrijft hoe jij je die dag hebt gevoeld en wat je op het moment van schrijven voelt
  • Adem elke dag 3 x 3 minuten uit op een lange FFF. Voor nog meer effect kun je deze en andere oefeningen preciezer aanleren tijdens een Beter ademen basistraining.
  • Reciteer elke ochtend, na de ademoefening, in alle rust 4 maal de mantra: “ik ben wie ik ben, niemand meer niemand minder” Laat de woorden tot elke cel in jou doordringen. Je zult merken dat deze zin je het gevoel geeft dat je okay bent en jij zondemeer jezelf mag zijn. Dank je wel dat we samen deze kennis mochten delen. Ik hoop dat je er veel aan hebt.
X
X