Leer het parasympatische zenuwstelsel te activeren

Slaapproblemen komen veel voor. In 2018 meet het CBS dat 24% van de mensen boven 25 jaar er last van heeft. Dat betekent dat bijna 3 miljoen Nederlanders ’s nachts liggen te woelen onder de deken. Toch wordt er maar weinig gesproken over die rusteloze nachten. Slecht inslapen, slecht doorslapen, vaak wakker (met of zonder nare gevoelens), belabberd opstaan. De meeste mensen denken dat zij er mee moeten leren leven. 

Echter, de gedachte “ik ben nu eenmaal een slechte slaper” komt voort uit gebrek aan kennis. Het is immers nog niet zo bekend dat al die verschillende vormen van nachtelijke onrust door één gemeenschappelijke factor worden veroorzaakt: de overactiviteit van het sympatische zenuwstelsel.

(video adem en zenuwstelsel)

Het sympatische deel van je zenuwstelsel is het actieve zenuwstelsel. Het maakt overuren als jij het bijvoorbeeld erg druk hebt en er veel gedachtes door je heen gaan. Ook als je vaak het gevoel hebt dat er nog van alles moet gebeuren, de lat hoog legt of niet helemaal tevreden bent over jezelf, maakt het actieve zenuwstelsel jou alert. Door (iets) te hard te werken, praten of presteren gaat ‘de sympaticus’ met jou aan de haal en stuwt de adembeweging omhoog. Ook als je te hard of te frequent sport gebeurt dit. De sympaticus wordt overigens ook getriggerd bij te weinig activiteit die het gevolg is van veel tobben.

Overdag goed ademen, betekent ’s nachts goed slapen

Onderdrukking

De tegenhanger in alle actie is het parasympatische zenuwstelsel, dat juist rust, kalmte en herstel brengt. Het doet de adem naar de onderbuik zakken en zorgt ervoor dat je rustig wordt en weer intens kunt genieten van ‘niets’. Gewoon van wat er is, zonder perse iets goeds, leuks of spannends te doen. Echter, bij een overactieve levensstijl wordt de  ‘parasympaticus’ zodanig onderdrukt dat je de ruststand niet meer kunt vinden en ’s nachts niet meer tot stilstand komt. Je systeem weet gewoonweg niet meer hoe het kan ontspannen, loslaten en slapen. De adem wil ook ’s avonds niet meer zakken en het alerte wakkere deel in jou blijft altijd een beetje aanstaan. Ook als je moe bent. 

De oplossing van slaapproblemen

De oplossing van slaapproblemen ligt dus in het activeren van het para-sympatische zenuwstelsel en het laten zakken van de adembeweging tot in het bekken. Via de Methode Beter ademen® kun je dat leren. In een Basistraining ervaar je direct hoe dat werkt en dát het werkt. Daarnaast is het belangrijk dat je inziet wat de werkelijke trigger (op existentieel niveau) is van je opgejaagde of juist terughoudende staat van zijn. Een gratis intakegesprek dat kan volgen op de Basistraining helpt jou om dat te ontvouwen. Zodra jij er bewustzijn op hebt, is het te veranderen. Je krijgt er zelfs nog veel meer voor terug dan een goede nachtrust. 

Video Adem en zenuwstelsel  –  podcast oefening 1-3 + de zee  –  Boek – BT

X
X