BRENG JEZELF DAGELIJKS IN DIEPE ONTSPANNING

In bed stappen, je ogen sluiten en diep wegzinken. Heerlijk. Onverstoorbaar doorslapen en net voordat de wekker gaat, wakker worden met zin en vertrouwen in de dag. Bij mij gaat het vaak zo, maar niet altijd. Dan is er werk aan de winkel om mijn diepe rust weer terug te vinden.

VOOR MIJ IS EEN GOEDE NACHTRUST GOUD WAARD

Hoe is jouw nachtrust? Hoe wordt je wakker? Kun je lang en diep slapen? Graag deel ik met jou mijn kennis hierover.

SLECHT SLAPEN, HOE KOMT HET?
Er zijn ontelbaar veel redenen die kunnen leiden tot slecht slapen. Tegenwoordig zijn drukte, stress en kopzorg wel de grootste gemene deler.

AANHOUDENDE DRUKTE, STRESS OF KOPZORG
Het gevoel dat je nog veel te doen hebt, weinig pauze tussen activiteiten, geen fouten willen maken, een vol programma of pure spanning en zorgen over wat dan ook. Het zijn allemaal aanleidingen die je boog gespannen houden. Houdt dit te lang achter elkaar aan, dan kun je niet meer tot diepe ontspanning kunt komen.

AANPASSEN
Je lichaam is zo intelligent dat het zich steeds aanpast aan een nieuwe situatie. Werk jij naar een deadline, dan ben je een aantal dagen extra alert, scherp en productief. Fijn! Dankzij onder andere wat meer stresshormonen (cortisol en adrenaline) houd je het ook goed vol en bereik je je doel.

Je lichaam heeft zich aan deze periode aangepast met een wat snellere ademhaling en hogere spierspanning. Pak jij daarna meteen de volgende verantwoordelijkheid weer op, dan verhoog je opnieuw je stressniveau. Je lichaam past zich ook nu weer aan. Herhaal je dit vaker dan weet je lijf niet meer wat de originele staat is.

201911mrt7:30 pm9:00 pmEvent voorbijLezing goed slapen en fris wakkerLezing:Lezing

SLECHT SLAPEN ONTSTAAT ALS JE BOOG TE LANG GESPANNEN IS
Je lichaam kan de diepe ruststand niet meer vinden. Je brein blijft maar aan het werk. Als je de marathon hebt gelopen vind je het vanzelfsprekend dat je bijvoorbeeld twee weken de tijd neemt om je spieren volledig te laten herstellen. Maar als je mentale topprestaties levert, vind je een dagje rust voldoende moet zijn.

Rol jij van het ene project in het andere? Komen er steeds meer verantwoordelijkheden bij? Dan past je lichaam zich daar steeds opnieuw weer op aan. Je bouwt spanning op die je niet meer kwijt kan en je brein komt niet meer tot rust. Ook niet als je in bed stapt.

MIJN GEHEIM
Ook ik ben druk en eigenlijk altijd bezig met werk, kinderen, manlief, huishouden of sociale happenings. Ook ik zorg mee voor ons inkomen. Gelukkig slaap ik wel als een roos. Ik maak elke ochtend en avond mijn hoofd leeg en laat alle spanning los. Dat kan met huis, tuin en keuken methodes die je kunt lezen in mijn blog: slapen als een roos.

Daarnaast – en dat is misschien wel de essentie – voeg ik effectieve ademoefeningen toe. De uitademing kan jou helpen je zelfhelende vermogen te activeren. Bovendien maakt het je hoofd leeg. Probeer als experiment onderstaande oefening een paar avonden eens vlak voor dat naar bed gaat. En oefen het nu ook maar alvast.

  • Ga op de rand van je bed zitten
  • Beide voeten op de grond en een recht rug
  • Breng je schouders actief omlaag
  • Om er in te komen adem je 3 keer uit op een lange, goed hoorbare FFF
  • Laat deze FF ongeveer 7-8 seconden duren
  • Het klinkt ongeveer zo:
  • Adem dan zeer krachtig uit op een FF
  • Doe dat van zacht, naar hard, naar zacht
  • ffff FFFFFFFFFF ffffff
  • De uitademing duurt ca. 4 seconden
  • Neem 2 seconden voor de inademing door je buik geleidelijk los te laten
  • Houd je rug mooi recht en je schouders actief omlaag
  • Je buik doet het werk
  • dit klinkt ongeveer zo:
  • Herhaal dit 2 tot 3 minuten
  • Ontspan na de laatste uitademing
  • Doe even niets meer
  • Kruip onder de wol
  • Sluit je ogen en doe alsof je in de matras zinkt

Ik ben benieuwd wat jij ervaart en wat deze oefening met jou en je nachtrust doet. Leuk als jij jouw ervaring hieronder schrijft.

 

201911mrt7:30 pm9:00 pmEvent voorbijLezing goed slapen en fris wakkerLezing:Lezing

X
X